Motljus i Sola

Spitfiren som siktades från Sola, i motljus…

I september i fjol tillbringade jag några veckor i Norge.

Några dagar har jag mitt tillfälliga nattläger i Sola utanför Stavanger. Inte så långt från flygplatsen. En och annan maskin från Norwegian, SAS och KLM har sin inflygning strax söder om oss.

I eftermiddags hörde jag ett annat flygljud och spanade ut mot fjorden. Två mindre plan närmade sig.

En Spitfire? tänkte jag häpen och dök in efter kameran. Väl ute har de båda planen hunnit passera och befinner sig nu rakt i solen. Långt borta ser jag dem vända. Som prickar eller revor i synfältet.

Visst är det en en brittisk Spitfire, känd från Slaget om Storbritannien. Det andra planet är en amerikansk Mustang. Det blir bara motljusbilder. Mina besvärjelser kan inte förmå dem att svänga upp för klarare bilder.

Spitfiren är ett av världens vackraste flygplan. Inte så märkligt. Design och dimensioner är i perfekt balans. Formerna är mjuka. Harmoni.

Jag har sett Spitfire i luften en enda gång tidigare. Det var vid flygmuseet i Duxford utanför Cambridge i England. Då flög man med både en Spitfire och en Messerschmidt 109 som var den tyska rivalen.

Duxford spelade en stor roll i inspelningen av storfilmen Slaget om Storbritannien från 1969 med bland annat Michael Caine och Christopher Plummer. Under inspelningen sprängdes en av hangarerna på flygfältet i luften och det sägs att det gick åt mer ammunition under inspelningen av filmen än under hela det verkliga slaget om Storbritannien. Pangpang alltså.

Varför flyger det då en Spitfire och en Mustang över Stavangerkusten den här dagen? Nättidningarna ger ingen vägledning.


Det finns ett flyghistoriskt museum på flygplatsen i Sola, men det finns heller ingen notering att de skulle ha varken en Spitfire eller en Mustang. Däremot renoverar de som bäst en Messerschmitt Me109. Spitfirens evige kombattant.

Spitfiren har beteckningen D – NG på sidan av flyg. Det ser jag på bilderna.

Det visar sig att Biltema äger planen. De fanns på flygdagarna på Sola redan 2018. Tidigare ägde företaget en annan Spitfire. Den störtade över Tynset i Norge för elva år sedan. Piloten omkom. I en hytte i Tynset tillbringade jag en av min barndoms få utlandssemestrar 1963 med familjen och mina kusiner. Då fann vi resterna av korrugerad plåt i skogen alldeles i närheten av stugan. Det lär ha varit ett störtat tyskt plan. En Junkers trodde far.

På söndag är det öppet på det flyghistoriska museet på Sola. Då ska jag fråga om Spitfiren.

Det står en DC-3:a utanför hangaren som rymmer flygmuseet i Sola. Det står också en danskregistrerad Saab J35 Draken. Och det finns många plan, hela och i delar i hallens inre.

Museet skryter med att de har det enda exemplaret av den italienska lättbombaren Caproni CA.310 som finns. Något år innan krigsutbrottet köpte det norska flygvapnet fem Caproni från Italien. Som betalning bytte man mot stora mängder klippfisk så planen kallades i Norge för klippfiskbombarna.

När tyskarna ockuperade Norge fanns alla fem Caproni på fältet i Sola men ett av dem flög iväg strax före invasionen. Det togs sedan omhand av tyskarna och det är det planet som nu renoveras på flygmuseet och är det enda kvarvarande av modellen.

Inttessantast ändå är att läsa historierna om personerna bakom dåd och död. Som den om Tryggve Gran, den norske flygpionjären som gjorde bort sig och förlorade sin plats på parnassen efter kriget. Han blev nämligen medlem av NS, norska Nasjonal Samling, nationalistpartiet under Quisling som blev Hitlers förlängda arm i Norge.

Annars började det bra för Gran. Han var den förste att flyga över Nordsjön, från Aberdeen till Norge, i sin franska Blériotmaskin. Tyvärr hann han knappt landa förrän första världskriget bröt ut, så ingen stod på polats och applåderade hans bedrift. Då tog han sig till England och enrollerade sig i Royal Air Force under taget namn, kapten Grant från Kanada.

Han säger själv att han besegrade Hermann Göring i en luftstrid i det första världskriget. Göring som han sedan under 1930-talet blev kompis med. 1919 tog han sig till Newfoundland för att bli först över Atlanten, men Alcock & Brown hade varvat upp sin dubbeldäckare och gasat iväg från Fraser Field innan Gran var på plats.

Under 1920-talet flög han med Robert Scott och Roald Amundsen på polarexpeditioner. Rekommenderad därtill av Fritjof Nansen. Luftskeppskonstruktören Umberto Nobile blev en annan polpolare.

Googlar man Gran får man också reda på att han var med i Norges första fotbollslandslag som förlorade mot Sverige. Gran gjorde akkurat Norges mål. Han lär också ha varit hetlevrad, snabb att ta till knytnävarna och gift tre gånger.

I räfst- och rättartingen efter kriget dömdes Gran till 18 månaders fängelse, men det egentliga straffet för hans tjänst hos Quisling var att han återstoden av sitt liv blev persona non grata i Norge. Han sysselsatte sig bland annat med att skriva böcker, barnböcker och deckare och dog 1980.

Även historierna kring flyghaverier som exponeras på museet kittlar. Jag studerar katastrofen då en maskin av typen Heron gick ned på Hummelfjället med tolv personer ombord på grund av nedisning och kraftiga luftströmmar.

Bara två personer omkom i olyckan men det tog ett dygn innan räddningen nådde fram. En av passagerarna var den norska radiomannen Rolf Kirkvaag som höll modet uppe på medpassagerarna genom att leka radioprogram tills räddningsmanskapet nådde fram.

Flygolyckan inträffade på förmiddagen den 7 november 1956. Samma dag föddes jag på Ystads BB.

Innan jag lämnar museet för att gå tillbaka till min tillfälliga bostad, förbi skedänder, rödspovar och piplärkor som samlas i Hafrsfjord frågar jag den unge mannen i biljettluckan på museet om den Spitfire och Mustang jag såg i luften häromdagen.

Han har ingen aning och verkar inte heller ett dyft intresserad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s