Ut ur Djävulens kök

Har just tagit bort ett kapitel ur min kommande bok Djävulens kök. Det kallas ”kill your darlings” och man får gråta en skvätt. Kapitlet handlade om Kumasi i Ghana.

För att fira och torka tårarna blev det Kumasibiffar till lunch.

När jag för några år sedan var i Kumasi, Ghanas näst största stad, besökte jag marknaden som sägs vara Västafrikas största utomhusmarknad med 12 000 knallar.

Jag minns hur min kontakt i Kumasi, Bryan Abubakari, bror till fotbollsspelaren Mohammed Abubakari (Åtvid, Häcken, HIF, Mariehamn), inte ville att jag skulle gå där själv. Han ringde dessutom någon gång för att kolla så att allt var väl. Jag blir fortfarande rörd av omtänksamheten flera år efter.

Det enda jag köpte var en påse med peppar. Det blev Kumasipeppar till det tellska hushållet. Stark som vore den tillredd i just Djävulens kök.

Jag var i Kumasi för att skriva om Mohammed Abubakaris initiativ att driva en fotbollsakademi för unga grabbar i Helsingborgs IF:s anda. Det blev ett uppmärksammat reportage för Kvällsposten.

Dessutom besöktes militärmuseet och jag förtrollades av guiden, den unga miss Ellie, såg Ashantikungens palats och kollade in svärdet i stenen som sitter som berget så länge det gamla kungariket hålls ihop.

Ja, tackar som frågar, lunchbiffarna smakade utmärkt.

Lämna en kommentar